Solid bankdrift og godt resultat i 2017 legger grunnlaget for at SpareBank 1 SMN kan dele ut 70 millioner kroner til gode formål i Trøndelag og på Nordvestlandet. Hovedsatsing i år blir å bidra til å skape framtidige arbeidsplasser i regionen.

Annonse
Se TV direkte

 I forbindelse med offentliggjøringen av foreløpig årsregnskap for 2017, foreslår styret i SpareBank 1 SMN å øke utdelingen til gaveformål til 70 millioner kroner. Dette er en økning på ti millioner kroner fra året før.

– Når det går godt for regionen går det også godt for banken. SpareBank 1 SMN har en lang tradisjon for å dele en stor andel av overskuddet med samfunnet, og årets sterke resultat gir oss mulighet til å prioritere gründere og innovasjon spesielt. Vi vil bidra til at det skapes nye arbeidsplasser som sikrer økt verdiskaping i hele Midt-Norge, sier lokal banksjef Marita Løvik Stadsnes i SpareBank 1 SMN.

– Vi vil forsterke samarbeidet i mange av de eksisterende prosjektene, men vil i år sette av minimum 20 millioner kroner til prosjekter og tiltak som underbygger målet om flere nyetableringer og økt innovasjon i vår region, sier Marita Løvik Stadsnes.

Bygger lokalsamfunn og satser på barn og unge

Nærmere tusen prosjekter i Trøndelag og på Nordvestlandet mottok støtte fra SpareBank 1 SMN i 2017.

– Vi er stolte bidragsytere til store og små aktiviteter og får være med og bygge, støtte og utvikle regionen. Det gir ekstra hjertebank, sier konsernbanksjef Eli Arnstad som leder bankens gavefond.

– Våre midler skal være med å skape engasjement og utvikling som mange får glede av, ikke minst barn og unge. For oss er det viktig at så mange som mulig blir med på å skape framtidrettet aktivitet i hele regionen, sier Arnstad.

Høy vekst

SpareBank 1 SMN fikk et resultat på 1828 millioner kroner i 2017, som er 147 millioner bedre enn året før. Regnskapet kjennetegnes av økt overskudd, sterk soliditet, reduserte tap på utlån, godt salg innen alle produktområder samt høy vekst og mange nye kunder. 12.000 personkunder og 1200 bedrifter valgte SpareBank 1 SMN som sin nye hovedbank i 2017.

– 2017 ble nok et godt år med høy vekst spesielt i privatmarkedet. Bankens strategi og posisjon som digital bank med lokal og personlig signatur, har vært en riktig strategi for oss. Vi opplever at våre gode digitale løsninger kombinert med svært dyktige rådgivere gir høy kundetilfredshet blant våre kunder. Det at vi er lokalt tilstede og bidrar i lokalsamfunnet blir godt mottatt av kundene.  Sier banksjef på Sunnmøre Marita Løvik Stadsnes.

-I fjor gjennomførte vi 60 000 rådgivningssamtaler med kundene. Det er en økning på 12 prosent fra året før, forteller Marita Løvik Stadsnes.

Annonse
Indre Bane ny februar 2022