Etter en aktiv mobiliseringskampanje i sosiale medier møter AaFK 12000 ivrige supportere.

Annonse
Se TV direkte

Til tross for sportslig motgang har Brann-trener Rikard Norling tillit hos bergenserne. Brann ligger på direkte nedrykksplass, 2 poeng over Sandnes Ulf. AaFK har 18 poeng.

De siste dagene har Brannfansen mobilisert kraftig på sosiale medier for å få opp besøkstallet på Stadion.

«Brann tenger oss, vi trenger Brann»

– Det er eventyrlig, sier Branns salgssjef Dag-Frode Algerøy til BT.

Han snakker om supporterinitiativene som har preget sosiale medier i Bergen de siste dagene. Flere aksjoner har vært gående for å få folk til å kjøpe billetter og verve med venner til kamp.

Den mest utbredte aksjonen er «Brann trenger oss, vi trenger Brann», som supporterprofil Bjarte Hjartøy startet spontant i frustrasjon etter Lillestrøm-tapet sist uke.

– Jeg tror det blir en fandenivoldsk stemning på tribunen. Det er ofte i situasjoner som denne at gløden tennes på Stadion. Det skjer gjerne ikke når vi surfer opp i 2-0, 3-0 eller 4-0, men ofte hvis vi havner under i en kamp, sier Hjartøy, som i sin tid var med å stifte supporterklubben Bataljonen.

«Bra känsla» fra AaFK

– Det gir en god følelse eller en «bra känsla» å vinne siste kampen,sier Mikael Dyrestam til Aafk.no. Han er glad for 3 poeng mot Bodø/Glimt.

Det ga AaFk en liten luke til nedryksplassen og en dose selvtillit.

– Det er en god steming på trening. Brann på fredag er en svært viktig «6 poengs» kamp. Her blir det «fighting». Hver kamp nå en finale, sier Dyrestam.

Legger en statistikken til grunn er det grunn til å tro på en jevn kamp.

Den viser at siden det aller første møtet i cupen i 2002, har begge lagene scoret 41 mål hver på de 28 kampene.

– De har kniven på strupen, så jeg tror det blir en ganske tøff kamp. De trenger poengene, men det gjør selvsagt vi også, så vi må gjøre vårt aller beste, sier Fredrik Ulvestad, til NRK.

AaFK har vunnet 10 av oppgjørene, mens Brann har vunnet 11. Syv kamper har endt uavgjort.

Annonse
Indre Bane 1070×240