Etter 12 års vedvarende vekst på det norske markedet, tar Norwegian nå ned kapasitet.
– Når en eller flere aktører reduserer sine frekvenser og ruter, er prishopp uunngåelig. Slik er økonomiens regler. Forklaringen er at Norwegian har hatt en sterk vekst, men at man nå ser at det er nødvendig med en høyere gjennomsnittlig billettpris – såkalt yield, sier professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole i Bergen til Aftenposten.
Rutereduksjonene skjer foran kommende vinterprogram, som tar til å gjelde i slutten av oktober.
Også SAS foretar endringer og det selskapet karakteriserer som «justeringer». Selskapet trekker seg ikke ut av noen rute, slik Norwegian gjør.
Slik blir Norwegians kutt
Kuttene som Norwegian opererer med til vinteren i forhold til vinterprogrammet i fjor ser foreløpig slik ut:
Sandefjord – Trondheim legges ned
Det kuttes videre i to rundturer per dag mellom Oslo, Trondheim og Bergen, og én rundtur Oslo – Stavanger i månedene november – mars.
Oslo – Ålesund fra 4 til 3 daglige avganger, også det i januar-februar.
Oslo – Evenes – fra 4 til 3 daglige avganger.
Oslo – Tromsø – fra 5 til 4 daglige avganger.
Oslo – Bodø – fra 4 til 3 daglige avganger.